miniatura

Szkoła jazdy

Szkoła jazdy

Szkoła jazdy

imola-001

Lokalizacja we wnętrzach o niewielkiej powierzchni, przygotowanie miejsca na potrzebne materiały dydaktyczne i jeszcze stworzenie w nim zabawnego oraz interesującego wnętrza? Przed takimi problemami stanęli: Ryszard Smoter, właściciel największej szkoły nauki jazdy w Polsce i projektanci z pracowni “arcy Projekt architekci S.A.”. Projektując wnętrze szkoły inspirowaliśmy się klimatem słonecznych, włoskich metropolii. Szukaliśmy miasta będącego mieszaniną stylów, które nie będzie zbyt nowoczesne, a na którego murach widoczne będą ślady historii. Na ścianach przedstawiono zdjęcia z różnych miejscowości. Grafiki przygotowano w naszej pracowni specjalnie do tego celu. Szkoła jazdy Imola z założenia miała zaskakiwać, być wizytówką i co najważniejsze zachęcać do udziału w zajęciach. Kolejnym z celów było dostosowanie lokalu po małej gastronomi do nowego zadania. Wśród wielu pomysłów wybrano ten, którego realizacja wprowadza nowicjuszy w świat ulicy oraz odsyła myśli do zagadnień związanych z wymogami ruchu drogowego. Był to pomysł na tyle oryginalny, że właściciel Ryszard Smoter zgodził się na ten projekt.
Podłoga idealnie zlewa się ze ścianą, ulica na grafice jest przedłużeniem tej znajdującej się na podłodze. Umieszczenie niewielkiego stolika na przejściu dla pieszych tworzy nieco surrealistyczny efekt. Swoim kształtem przypomina on nowoczesną ławkę. Kolorystykę dopasowano tu do barw ulicy. Zielona barwa symbolizuje skwerki miejskie.

imola-002

W pierwszym etapie trzeba było dostosować wnętrze, które nie miało zbyt wielkiej powierzchni oraz było słabo doświetlone. Wrażenia z inauguracyjnej wizyty nie były optymistyczne: Gdy po raz pierwszy weszliśmy do lokalu, zastałem przygnębiające, podzielone ścianami wnętrze. Poprzedni właściciel, prowadzący w tym lokalu małą gastronomię, obniżył sufit do wysokości 2,70 m, by ukryć za nim instalacje wentylacyjne. Lokal miał powierzchnię ok. 70 m2 i należało od nowa stworzyć ściany spełniające wszystkie niezbędne wymogi dydaktyczne i funkcjonalne.

imola-004

POWIĘKSZANIE PRZESTRZENI
Z jakich wzorców czerpano inspirację wybierając sposób wykończenia? Wykorzystano pierwsze skojarzenie jakie budzi nazwa Imola: Ta mała włoska miejscowość, słynąca ze słonecznej pogody i z toru wyścigowego. Postanowiono więc połączyć włoski klimat z polską motoryzacją. W końcowym efekcie powstało nietypowe połączenie, jakże kontrastujących ze sobą słonecznych włoskich metropolii z dobrze znaną, polską ulicą. Architekci postanowili też wprowadzić do wnętrza rozwiązania optycznie je powiększające. Dzięki odpowiednim zabiegom architektonicznym poszerzono przestrzeń. W tym celu zastosowano grafiki przedstawiające kadry z sycylijskich miast. Stworzono je, łącząc ujęcia takich miejscowości jak: Catania, Messina, Tairmina i Palermo. Innym, opartym na złudzeniach wizualnych, ale też interesującym rozwiązaniem są przeszklenia i starannie zaplanowane umiejscowienie luster oraz płaszczyzn odbijających światło.

imola-007

Przemyślane operowanie trikami optycznymi sprawiło, że wnętrza wydają się być jaśniejsze oraz bardziej przestronne. Bardzo duże znaczenie ma tutaj także kolorystyka, w całości zaprojektowana przez architekta: ma ona odzwierciedlać klimat ulicy, a jednocześnie korespondować z zabiegami powiększającymi wnętrza.

imola-003

NIE TYLKO ILUZJA
pomieszczenia miały być też oczywiście funkcjonalne. Oto jak koncepcję przedstawili projektanci: Szkoła nauki zawsze mi się kojarzyła z miastem, wijącymi się wstęgami ulic. To właśnie na nich kursanci poznają zasady poruszania się w ruchu drogowym. Postanowiłem więc „wciągnąć” miasto do małej sali. W centrum lokalu wybudowałem naturalnej wielkości skrzyżowanie-rondo i odchodzące od niego cztery ulice. Na podłodze przygotowałem asfalt, przejście przez jezdnię (pasy) i krawężniki oraz chodniki. Na ścianach zamieściłem elewacje budynków. Dzięki temu potencjalny uczestnik zajęć zostaje wprowadzony w świat zmotoryzowanych, który jeszcze do niedawna wydawał mu się niedostępny, ale nabyte uprawnienia kierowcy pozwolą mu niedługo w niego wkroczyć. Meble, stanowiące wyposażenie szkoły, wykonano je z materiału odpornego na ścieranie. Pomieszczenie podzielono na kilka części: od strony wejścia zamieszczono salę recepcyjną, jedną salę wykładową i niewielką toaletę z przedsionkiem. Sala wykładowa może pomieścić 40 osób, na jej wyposażeniu znajduje się także projektor multimedialny. Utrzymana w szarej kolorystyce, przypominającej ulicę podłoga, na której w celu podkreślenia efektu wymalowano zebrę, nie budzi żadnych wątpliwości interpretacyjnych.

imola-008

Zabudowa recepcji ma zaokrąglone kształty, niemal stworzone do amortyzacji uszkodzeń powstałych podczas kolizji drogowych.

imola-005

imola-006

Sala wykładowa jest niewielka, ale otoczona przeszkleniami i lustrami sprawia wrażenie większej niż w rzeczywistości.

imola-009a

Zabawy grafikami zastosowano także w łazience. Niewielka toaleta to jedno z miejsc, w którym ujawnia się poczucie humoru autora wnętrz. Znak – droga z pierwszeństwem umieszczony nad wejściem do łazienki w sposób nie budzący wątpliwości uświadamia nam, które z „pojazdów” mogą pokonać skrzyżowanie jako pierwsze

imola-010

Materiały:
podłoga: wykładizna PCV zgrzewana z kilku kolorów wykładzin
ściany: grafiki druk solwentowy na folii
wykończenia ścian: tynk pokryty farbą akrylową o podwyższonej odporności
ściany działowe: szkło hartowane, łączone bezszprosowo
meble: płyty MDF oklejane laminatem w kolorach aluminium oraz szarym
okna: żaluzja aluminiowa
wykończenie łazienki: podłoga – wykładzina PCV, na ścianach – grafiki i sufity wykończone farbą

Tekst: Bernadeta Rafałko
Zdjęcia: Monika Filipiuk